Voor Proactieve Professionals

Als Professional werk je in een uitvoerende rol. Je biedt toegevoegde waarde door naast je inhoudelijke expertise, helder te communiceren en soepel samen te werken.

Klantgericht zijn én overkomen

  • Wat is de toegevoegde waarde van mijn dienstverlening? Wat maakt klanten (on)tevreden? 
  • Hoe toon ik mijn toegevoegde waarde? Doe ik de juiste dingen en ervaart de klant dat ook zo?
  • Hoe luister ik goed? En voelen mijn klanten zich gehoord? Zodat ik behalve de juiste inhoud ook goede relaties onderhoud.
  • Hoe ga ik om met bezwaren? Hoe stuur ik mijn gedrag en houding bij op grond van feedback van klanten en collega’s om meer klantgericht te zijn in woorden en daden?

Van Taak werker naar Doel werker

  • Hoe stel ik me professioneel op en richt ik me op de juiste zaken? 
  • Hoe krijg ik zicht op de rol verdeling bij de klant? The big picture en de details.
  • Hoe houd ik bij mijn rol en activiteiten, de bijdragen aan het resultaat van klant/bedrijf voor ogen?
  • Hoe kan ik constructieve feedback en verbeter suggesties geven om voortdurend processen te helpen verbeteren?

Helder communiceren

  • Hoe neem ik een opdracht aan?
  • Hoe maak ik mijn punt helder? Hoe kan ik mijn zorgen communiceren zodat duidelijk is wat dit kwalitatief en kwantitatief betekent?
  • Hoe communiceer ik over technisch ingewikkelde zaken? En sluit ik aan bij verschillende soorten klanten/gebruikers? Van digibeet tot super user?
  • Hoe escaleer ik effectief?
  • Wat als iets echt niet kan? Hoe zeg ik op een professionele manier ‘nee’? Op een manier waarbij het respect voor mij eerder stijgt dan daalt

Grip op mijn werk – Time management

  • Hoe stel ik prioriteiten? En lukt het me hoofd en bijzaken te scheiden
  • Hoe kies ik wat ik wanneer moet doen?
  • Hoe maak ik een planning? Die realistisch is, zodat ik mijn resultaten volgens afspraak kan opleveren
  • Hoe stel ik grenzen?

Soepel Samenwerken

  • Hoe komen we samen tot de beste oplossingen? Hoe overleggen we daar constructief over?
  • Hoe ga ik om met autoriteit? En veeleisende  en/of ongeduldige klanten/opdrachtgevers?
  • Hoe voorkom ik dat ik steeds het aapje op mijn schouder krijg? En hoe krijg ik het bij degene bij wie die hoort?
  • Hoe spreek ik collega’s effectief aan, bijvoorbeeld wanneer procedures niet worden gevolgd?

Klantgericht e-mailen

  • Hoe schrijf ik klantgerichte e-mails? Wat schrijf ik wel – en wat vooral niet
  • Hoe kom ik snel to the point? En gebruik ik een structuur die mijn boodschap helder en duidelijk maakt?
  • En hoe schrijf ik in lastige situaties: Aan boze of onredelijke klanten?
  • E-mail met het buitenland? Interculturele communicatie: Gevoeligheden over de grenzen.